En gammal uppfinning från sent 80-tal dammades av och blev ett viktigt trumfkort när den första biodieselskotern blev verklighet. En skoter som branschen inte trodde på, men som nu rönt stort int
Skrivelse om höjda straff för brott mot terrängkörningslagen
Den olagliga trafiken i snöskoterförbudsområden, framför allt i fjällregionen ökar allt mer. Dessutom förekommer terrängkörning på barmark som generellt är förbjuden såväl i fjällregion
Sammanhang – en nödvändig förutsättning för utveckling av turistnäringen
-Vi måste skapa fler anledningar för folk att resa till våra orter i fjällvärlden. Turistföretagen och skoterklubbarna måste fokusera mer på människor utifrån, skapa intressanta produkter oc
I Funäsdalen har man ca 650 000 gästnätter varje vintersäsong, varav 320 000 är tur/längdåkare och 4-5 000 skoteråkare. Men man har haft en hel del konflikter mellan skotertrafiken och skidtur
I västra Jämtland har man numera infört ett system med betalleder, för att man tycker det handlar om en rättvisefråga. Sixten Persson från VÄSEK – Västjämtlands skoterområde Ekonomisk Fö
Syftet med den så kallade Vilhelminamodellen är att samordna och säkerställa funktionen av skoterledsystemet inom kommunen och att arbeta med skotertrafiken som helhet. Elisabeth Jonsson är verks
– Lavinolyckorna i allmänhet har ökat kraftigt från början av 90-talet i USA, och vi ligger cirka 10-15 år efter USA i alla typer av trender inom detta område, så vi kan nog förvänta os
– Hittills har antalet olycksfall varit få och inga dödsfall har rapporterats, men det finns ett mörkertal som vi aldrig får veta storleken på, förklarade Per-Olov Wikberg, Naturvårdsverk
Kan man använda alkolås som vanligen sitter i person- och lastbilar även på skotrar? Hur kommer de att klara låga utetemperaturer? Hur tillförlitliga är de egentligen? Det är några av de frå
– Jo, det är faktiskt sant och det som är ännu roligare är att vi har den här i Vilhelmina, berättade Håkan Larsson, lärare vid Malgomajskolan. Tillsammans med tre elever från fordonspr
– Idag är transportsektorn i Sverige i princip helt beroende av importerad olja, och där är inte skotrarna något undantag. Ska vi kunna få en hållbar skotertrafik, som inte bidrar till kli
– När det gäller bullernivåerna kan vi nog lyckligtvis se att bullret från snöskotrar är på väg ner, vilket kan bero på antalet fyrtaktare ökar. Däremot ser vi tydliga tendenser till