– Jo, det är faktiskt sant och det som är ännu roligare är att vi har den här i Vilhelmina, berättade Håkan Larsson, lärare vid Malgomajskolan.
Tillsammans med tre elever från fordonsprogrammet har Håkan på tolv veckor byggt om en ArcticCat-skoter till en miljövänlig dieselskoter.
– Först gällde det att hitta en lämplig motor, som dels gick att köra på biodiesel, som var tillförlitlig, som inte vägde alltför mycket och som rymdes under huven. Valet föll slutligen på en 3-cylindrig Lombardinimotor.
Sedan gjorde monterade man en ny elstyrd variator från Pivario, nya motorfästen, satt in nya givare och bytt till ett bilbatteri för att få den att fungera tillfredsställande.
Nu, efter bara tolv veckor, står skotern klar och verkar fungera på ett bra sätt.
– Den är ju främst tänkt som en arbetsmaskin som ska dra tungt. Då drar den cirka litern per mil, jämfört med cirka 2-2,5 liter för en 4-taktare och 4-6 liter för en 2-taktare. Den blir kanske 10-15 kilo tyngre än en vanlig skoter, men den klarar att komma upp i tillåtna 70 km/timmen, det vet vi, säger Håkan.
Jämfört med en vanlig skoter halverar man, enligt Håkan, med denna skoter utsläppen och dessutom är miljödiesel mycket skonsammare för miljön. Nu tänker man montera på en turbo på motorn för att få ännu bättre effekt och förhoppningsvis minska bränsleförbrukningen. För att rena utsläppen ytterligare ska man även bygga in partikelfilter och montera in en katalysator på skotern.