Kan man använda alkolås som vanligen sitter i person- och lastbilar även på skotrar? Hur kommer de att klara låga utetemperaturer? Hur tillförlitliga är de egentligen? Det är några av de frågor man vi ha svar på i det test som för närvarande genomförs i Luleå.
– Vi har monterat alkolås av fyra olika fabrikat på totalt åtta snöskotrar, berättade Kurt Hulkoff från Onice AB, som är ansvariga för försöksverksamheten.
Snöskotrarna som använts tillhör bland annat Kustbevakningen och Rosviks Skoterklubb. De fabrikat man testat kommer från Dräger, Foxguard, Life Safer och Alkolås i Skandinavien.
– Sammantaget fungerar alkolåsen rätt bra, men vissa av dem känns inte tillräckligt tillförlitliga när det blir kallt.
Drägers modell fungerar, enligt Kurt, utan anmärkning ned till minus 20 grader det vet vi. Likaså klarar Life Safers alkolås utan anmärkning ned till minus 23 grader. Men det låset tar mycket ström och gör snöskotern svårstartad under 12 minusgrader, eftersom den tar mycket ström.
Foxguards modell fungerar bra ned till de 14 minusgrader som det testats i. Däremot finns det stora frågetecken för modellerna från Alkolås i Skandinavien. Det ena låset har bara testats ned till minus fem grader och redan då drar det mycket ström, vilket ställer till startproblem. Deras IR-modell har ännu större bekymmer, eftersom handenheten fungerar mycket dåligt redan vid minus fem grader.
– Jag tror dock att alkolås kommer att vara fullt möjligt att använda på skotrar i framtiden. Men det krävs nog att man tittar över och utvecklar dem så att de kräver mindre strömförbrukning.
Kurt Hulkoff poängterade att man i år haft en ovanligt mild vinter och vill att projektet kan fortsätta även nästa år och hoppas då på en kallare vinter för att tillförlitligheten kan sättas på hårdare prov.
– I Sälen vet jag att man provat alkolås i samband med skotersafari och att det fungerat alldeles utmärkt. Det fanns personer som helt riktigt inte fick igång sina skotrar, eftersom deras promillehalt var högre än tillåtna 0,2 promille.
Att införa alkolås i samband med snöskotersafaris tycker han är ett bra förslag.
– Jag ser det som en slags certifiering och kvalitetssäkring för de företag som arrangerar skotersafaris och därmed även ett sätt för dem att stärka sitt varumärke.