Framtidens snöskoter – är den eldriven?

Ja, om man får tro entusiasterna Margareta Granström och Jim Hedberg, båda från Storuman. Margareta inledde med att berätta om bakgrunden och utvecklingen av projektet ”Framtidens snöskoter”. Jim Hedberg kom sedan in på de lite mer tekniska funderingar och frågor man tvingats tackla under projektets gång.

– Den första frågan man ställer sig är: Kan man bygga en elskoter? Och det självklara svaret har ju länge varit nej. Varför inte kan man ju undra? Jo, invändningarna har handlat om att batterierna väger på tok för mycket och att räckvidden är alldeles för kort. Dessutom förlorar batterierna alldeles för mycket kapacitet i kyla sägs det. Men vi har haft ett helt annat tänk och det kallar vi HGV, hä gå visst (det går visst, fritt översatt).

Hela elskoterprojektet startade på bilskroten där man hittade en Artic Cat F 1000 av årsmodell -07. Sedan började man leta på nätet efter en bra motor och någon hittade en motor som tidigare använts i flygplan och den importerade man från USA.  Det handlade om en elmotor med maxeffekt 47 kW och ett max vridmoment på 92 Nm. Batterier, som totalt väger 70-80 kg, köpte man från Hybricon i Umeå. Körtiden på batterierna är en kvart på fullgas men en knapp timmes körning efter led. Laddtiden ligger kring 7 timmar och de ger knappt 13 kWh.

– Det här är ju något år sedan och utvecklingen på batterisidan går oerhört snabbt nu. Idag är man nere på laddtider kring 6 minuter!

Det var en stolt Jim Hedberg, som efter sin presentation kunde visa upp skotern live utanför konferenslokalen. Där hade den stått med lyset på hela dagen och i princip inte förbrukat någon energi.

– Det som förvånar alla som provat den är att den har ett mystiskt ljud som ingen annan skoter har och det är att man plötsligt hör att skidorna låter. Då har vi kommit ganska långt i det här med att reducera buller eller hur?

På frågan om framtidens skoter är eldriven svarade Jim:

– Självfallet! Men egentligen skulle jag i framtiden villa bygga en hybridskoter, då kan man få upp till 90 % verkningsgrad, inte som dagens kanske 25 %. Det är skillnad det, avslutade Jim.

 

Vill du läsa mer om elskotern, klicka på pdf:erna här nedan.

pdfBiodrivmedelsdrivna-skotrar

pdfFramtidens-snöskoter-Elskotern