En majoritet av snöskoteråkare i Sverige har en förståelse för att snöskotrar kan uppfattas som störande av omvärlden. Drygt sju av tio uppger att de anpassar sin körning för att minska bullret. Det visar en undersökning som Nationella Snöskoterrådet genomfört.
– Hållbar snöskoterkörning handlar om hänsynstagande och lyhördhet mot omgivningen. Resultaten från vår undersökning visar att de allra flesta anpassar sin körning för att minska bullret. Den andel som inte gör det förstör för det stora flertalet, säger Per-Olov Wikberg, samordnare vid Nationella Snöskoterrådet.
Nationella Snöskoterrådet genomförde i maj av 2017 en enkätundersökning som besvarades av drygt 1 657 snöskoteråkare i hela landet. I den framgick att drygt sju av tio helt eller delvis instämde i påståendet att ”jag anpassar min körning för att minska bullret”. De som svarade visade också stor förståelse för att snöskotrar kan uppfattas som störande av omvärlden. Hälften av de som svarade instämde helt eller delvis i påståendet ”jag kan förstå att den som inte kör snöskoter tycker att snöskotrar kan medföra störande buller.
De olika situationer där snöskotrar kan medföra buller kräver både kunskap och omdöme för att undvika onödiga störningar. Hastighet och gaspådrag påverkar bullernivån i störst utsträckning. I tättbebyggda områden krävs stor varsamhet för att inte störa andra intressen i omgivningen. De generella riktvärden som finns för trafikbuller anger att nära bostäder och skolor ska bullernivåerna inte överstiga 55 dBA (dygnsekvivalent ljudnivå). Låg hastighet med litet gaspådrag sänker bullernivån avsevärt medan mätningar av full acceleration visat att bullernivån ofta medför bullernivåer långt över de riktvärden som finns.
De senaste åren har snöskoteråkning utanför snöskoterlederna ökat. Med detta följer också ett stort ansvar för att om möjligt minska det störande bullret. Vilda djur kan reagera på motorljud långt innan fordonens förare ser djuren. Vetenskapliga studier visar att många snöskoterförare har en övertro på just bullreducering i terräng.
Under ett flertal år har montering av effektgassystem (sk. trimpipor i dagligt tal) upplevts innebära ett problem inom snöskotervärlden. Detta medför nästan alltid att snöskotrarna bullrar mer. Dessutom är de olagliga eftersom det inte är tillåtet att förändra ett fordon utifrån de uppgifter och värden som angivits vid inregistreringen av snöskotern. Enkätundersökningen visar på en begynnande och positiv attitydförändring kring användning av dessa tillsatser. Allt fler snöskoterverkstäder vägrar också att ta emot snöskotrarna för ombyggnad.
–Tillverkare av snöskotrar har under ett flertal år arbetat för att minska bullret från snöskotrarna. En modern snöskoter har väsentligt lägre ljudnivå än äldre modeller. Inom EU sker en stegvis skärpning av bullerkraven. De svenska snöskoterimportörerna arbetar också aktivt med frågorna genom kampanjen ”välj bort buller, inte snöskoter”, säger Per-Olov Wikberg.
Om undersökningen: en webbaserad enkätstudie som genomfördes i april och maj 2017. Initiativtagare var Nationella Snöskoterrådet i samarbete med bland andra länsstyrelserna i fjällänen, LRF samt Snöskotermagasinen Snowrider och Snowmobile. Enkäten besvarades av 1 657 snöskoterförare i hela landet.