Att utvecklingen på skoterområdet har gått framåt är ett understatement, det råder det ingen tvekan om. Den första skotern från tidigt 70-tal och dagens har inte speciellt mycket gemensamt.
Bo Strandberg driver idag det egna företaget BS Skoterkonsult. Tidigare var han chef för BRP Scandinavia, som bl a säljer Skidoo och Lynx här i Sverige. Bo fungerar även som teknikskribent i tidningen Skoter.
Bo var en av de inbjudna föreläsarna vid Snöskoterforum i Luleå.
– Tänk er tidigt 70-tal, då handlade det om 1-cylindriga tvåtaktare, med en cylindervolym på 275 kubikcentimeter, 12 hästar, en maxfart på i bästa fall 70, mittmonterad motor utan vibrationsdämpning. En arbetsskoter tänkt för i princip enbart samer, fiskare och skogarbetare. Den hade inte mycket gemensamt med våra dagars maskiner.
Bo, som genom arbete med skotrar under många år, kan allt om teknikutvecklingen som skotrarna genomgått under 40 år visade i sitt anförande vad som skett under varje femårsintervall fram till nu.
– Dagens värstingmodeller gör väl drygt 200 kilometer i timmen, har cylindervolymer på 1300 kubikcentimeter och har blivit otroligt mycket bättre när det gäller fjädring och komfort, om mer är på gång. Utvecklingsavdelningarna hos tillverkarna ligger definitivt inte på latsidan, avslutade Bo.
Samtidigt som maskinerna har blivit mycket bekvämare och driftsäkrare, så har de också blivit mycket mer bränsleeffektiva. 70-talsskotrarna drog 3-6 liter per mil och hade en tankvolym på 12-15 liter, medan dagens skotrar drar ner mot 1 liter per mil och har tankar som rymmer upp till 50 liter. Det innebär att aktionsradien har 10-dubblats.
Vill du kolla närmare på utvecklingen under dessa 40 år, titta på Powerpoint-filen på hemsidan här intill.