Vid Snöskoterforum 2009 i Östersund berättade Robin Granberg, marknadsansvarig vid företaget Friboron Produktion AB, om den relativt nya produkten Triboron, som kanske kan bli en miljövänlig ersättare till 2-taktoljan.
– Produkten har testats och utvecklats i cirka 5 år och hittills främst använts i båtmotorer, gocarts och motorcyklar. Men då jag kom in i bilden för ett par år sedan tyckte jag det var läge att testa Triboron även på snöskotrar. Ett par snöskoterteam har testat smörjmedlet under förra säsongen med mycket bra resultat.
Triboron innehåller grundämnet bor, som är ganska sällsynt grundämne och som framställs genom gruvbrytning.
– Det är ett extremt hårt grundämne, faktiskt det näst hårdaste som finns. Det förenar sig med alla grundämnen och är det absolut starkaste grundämnet när det gäller draghållfasthet. Dessutom är det oerhört flexibelt och används bland annat i helikopterrotatorer, skyddsvästar, kärnkraftverk, cancermediciner och som bakteriedödare.
Robin berättade också att det har extremt låg friktion och därmed fastnar bor mot alla grundämnen.
– Motorytor, som kolvar och kannringar, blir exempelvis absolut släta. Man får en reducerad friktion och mekanisk nötning, ökad täthet och både renare stift och motor. Man kan också reducera oljeinblandningen med 50% och därmed elimineras 2-taktsröken totalt.
De tester man gjort visar att man fått en effektökning på 7% i varvtal mellan 6-7 000 varv, vilket främst beror på att man får en högre kompression i motorn.
– De största fördelarna handlar nog ändå om att man slipper den rök och lukt som man vanligtvis förknippar med snöskotrar. Andra positiva effekter är att man reducerar utsläppen av skadliga ämnen rätt avsevärt, dessutom är produkten biologiskt nedbrytbar. Kort sagt är den bättre för både människor, djur och natur.