Håkan Larsson vid Malgomajskolan i Vilhelmina är projektledare för arbetet med utvecklingen av miljödiselskotern. Vid fjolårets Snöskoterforum visades skapelsen upp första gången, nu fick vi se den i en något modifierad form.
Håkan började med att visa en del bilder på ganska omfattande förändringar under huven miljödieselskotern.
– Den skoter ni ser här idag är försedd med både katalysator och turbo. Och för att rymma turbon har vi tvingats sänka motorn ungefär fyra centimeter, vilket var ett ganska omfattande jobb. Dessutom har vi fått göra om huven en del.
– Vi använder paradiesel tillverkad av biogas, vilket fungerar utmärkt i en skoter. Den ger en ökad effekt på mellan 3-5%, bättre kallstarter och framförallt mycket renare avgaser.
Håkan visade på ett antal diagram, som bland annat visade att paradieseln ger 76 procent mindre co-utsläpp än vanlig diesel.
– En annan positiv effekt är att bränsleförbrukningen hamnar under litern vid touringkörning mot 1,5-1,9 liter när man kör på 4-taktsbensin respektive 2-taktsbensin. Och vi jobbar vidare med att försöka få ner förbrukningen ännu mer, avslutade Håkan Larsson.
Vikten på skotern är idag drygt 400 kilo och man jobbar nu med att få ner vikten, så att den klarar att registreras in. Problemet är att eftersom den är modifierad ska den registreras in med full tank, medan de fabrikstillverkade snöskotrarna kan inregistreras utan bränsle.
– Det känns inte helt rättvist men vi ska klara vikten, det är jag helt säker på, avslutade en nöjd Håkan Larsson.