Vad kan polisen göra för en säkrare snöskoteråkning?

IMG_0716Matts Nilsson är Polisens representant i Nationella Snöskoterrådet. Matts jobbar idag i Åre-området och berättade om Polisens arbete för ökad snöskotersäkerhet.

– Vi jobbar mycket med kontroller av bland annat nykterhet och behörighet. Samtidigt sprider vi också information om hjälmanvändande, om regler och var man får köra och inte köra.

Skoterns skick, som exempelvis fungerande lysen och att registreringsskylten är synlig är vanliga kontrollåtgärder för dem som jobbar som skoterpoliser. Dessutom kontrollerar man givetvis att skotern är registrerad och inte är avställd.

– Men en stor del av vårt arbete handlar om förebyggande information till skoterklubbar, uthyrare, försäljare, safarianordnare, turistnäringen och skolorna. Och kunskapsnivån bland skoteråkarna har definitivt förbättrats. Vi har mindre problem med regler numera.

Polisen samarbetar i skoterfrågor med bland annat länsstyrelserna, kommuner, fjällsäkerhetsorganisationer, tullen, fjällräddningen, polisen i Norge och skoterorganisationerna.

På frågan om hur många som stoppas i samband med nykterhetskontrollerna påstod Matts att det handlar om ungefär 1-4 procent.

– En ganska låg siffra kan man tycka, och siffran har definitivt inte ökat snarare tvärtom, vilket känns bra. Men den borde ju givetvis vara noll.

De som blir stoppade kan man ganska klart sortera in under kategorin notoriska fyllerister.

– Tyvärr tackar alltför få ja till de åtgärdsprogram som numera erbjuda alla som ertappas med att köra onyktra. På något sätt är det tyvärr så att många fortfarande tycker att det är legalt att ta skotern och köra onykter, för ofta står det en bil på det ställe man startat sin skoterfärd. Hur kan man tänka så, undrade Matts.